Table of Contents Table of Contents
Previous Page  109 / 276 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 109 / 276 Next Page
Page Background

107

FİNANSAL BİLGİLER

ARAP TÜRK BANKASI ANONİM ŞİRKETİ

31 ARALIK 2015 TARİHİ İTİBARIYLA KONSOLİDE OLMAYAN

FİNANSAL TABLOLARA İLİŞKİN AÇIKLAMA VE DİPNOTLAR

(TUTARLAR AKSI BELIRTILMEDIKÇE BIN TÜRK LIRASI (“TL”) OLARAK IFADE EDILMIŞTIR.)

Karşı taraf kredi riskine ilişkin açıklamalar

Karşı taraf kredi riskleri için kredi limitlerinin ve içsel sermaye tahsisi ve dağıtımının yöntemi

“Risk Değerlendirme İşlemi”, Müşteri Kredi Paketleri’nin ilişkili tüm potansiyel risk faktörleri dikkate alınarak analiz

edilmesi, değerlendirilmesi ve daha ileri değerlendirmelerde bulunacak olan Krediler Bölümü’ne sunulmasıdır, “Limit

Tahsisi” işlemi ise kredi paketlerinin değerlendirilmesi neticesinde müşterilere kredi limitlerinin verilmesidir. Genel limitler

ve alt-limitler, Krediler Bölümü tarafından müzakere edilip belirlendikten sonra Üst Yönetim’in onayına sunulur, Krediler

Bölümü’nün temel görevi, Kredi Paketlerini müşterinin temel özelliklerine ve mali gücüne göre ölçerek, teminatların

yeterliliğini kontrol edip söz konusu müşterinin kredibilitesini değerlendirmektir.

Teminat ve kredi karşılıklarına ilişkin politikalar

Kredi ve diğer alacaklar borçlularının kredi değerlilikleri, “Bankalarca Kredilerin ve Diğer Alacakların Niteliklerinin

Belirlenmesi ve Bunlar İçin Ayrılacak Karşılıklara İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik”e uygun şekilde izlenmektedir.

Açılan krediler için alınan hesap durumu belgeleri mevzuatta öngörüldüğü şekilde denetlenmekte olup, kredi limitleri

Banka Krediler Bölümü ve Üst Yönetimi’nin insiyatifinde ve ekonomik koşullara paralel olarak güncellenmektedir.

Banka, kullandırdığı krediler ve diğer alacakları için yeterli miktarda teminat almaktadır. Kredili çalışılan firmaların büyük

çoğunluğunun Türkiye’nin önde gelen firmalarından olması sebebiyle alınan teminatların çoğunluğu “firma imzası veya

kefalet”tir. Bunun yanı sıra, gayrimenkul ipoteği, banka kontr-garantisi, nakit blokaj, finansman senedi ve gerçek müşteri

çek/senedi de teminat olarak alınmaktadır. Alınan teminatlar piyasa koşulları ve diğer bankaların teminat koşullarıyla

paralellik arz etmektedir.

Bankalarca Kredilerin ve Diğer Alacakların Niteliklerinin Belirlenmesi ve Bunlar İçin Ayrılacak Karşılıklara İlişkin Usul ve

Esaslar Hakkındaki Yönetmelik’in 4 üncü maddesi uyarınca, Üçüncü, Dördüncü ve Beşinci Gruplarda sınıflandırılan tüm

alacaklar, tahakkuk ettirilen faizlerin ve borçlu üzerindeki faiz benzeri yüklerin ana paraya ilave edilip edilmediğine veya

yeniden finanse edilip edilmediğine bakılmaksızın değer kaybına uğramış olarak donuk alacak kabul edilmektedir.

Banka yukarıda anlatılan sınıflandırmaları ve unsurlar dikkate alarak krediler veya diğer alacakların; Üçüncü Gruba alındığı

tarihten itibaren en az yüzde yirmisi (%20), Dördüncü Gruba alındığı tarihten itibaren en az yüzde ellisi (%50), Beşinci

Gruba alındığı tarihten itibaren yüzde yüzü (%100) oranında özel karşılık ayırmaktadır.

Banka özel karşılıklara ilave olarak standart nitelikli nakdi kredileri toplamının yüzde biri (%1) ve teminat mektupları,

aval ve kefaletleri ile diğer gayrinakdi kredileri toplamının binde ikisi (%0.2) oranında, yakın izlemedeki nakdi kredileri

toplamının ise yüzde ikisi (%2) ve teminat mektupları, aval ve kefaletleri ile diğer gayrinakdi kredileri toplamının binde

dördü (%0.4) oranında genel karşılık ayırmaktadır.

Bankaların Sermaye Yeterliliğinin Ölçülmesine ve Değerlendirilmesine İlişkin Yönetmelik Ek-2’de açıklanan ters

eğilim riskine ilişkin risk tutarları ile ilgili politikalar

Banka tarafından içsel model kullanılmamakta ve temerrüt olasılığı hesaplanmamaktadır. Bu çerçevede ters eğilim riski de

hesaplanmamaktadır.

Banka’nın, kredi derecesindeki düşüş durumunda sağlaması gereken teminat miktarının değerlendirilmesi

Banka yönetimi kurumsal ve ticari krediler kapsamındaki tüm firmaların risk dereceleri ile kredi değerliliğinin tespit

edilip tanımlanması amacıyla müşteri derecelendirme (rating) sistemi oluşturmuştur. “Müşteri Derecelendirme” süreci,

müşteri kredi değerliliğinin önceden belirlenmiş çeşitli “nitel” (firmanın sektördeki konumu, rekabet gücü, faaliyetlerinin

sürdürülebilirliği, finansman ve ödeme geçmişi, kurumsal yönetimi ile şeffaflığı, risk yönetimi, diğer finansal kuruluşlarla

ilişkileri, vb.) ile “mali” (likidite, karlılık, faaliyet, trend ve borçlanma oranları gibi), faktörlere göre analiz edilmesi

işlemidir. Niteliksel ve niceliksel ölçümlemeye baz teşkil eden finansal veri girişlerinin tamamlanması ve subjektif soruların

cevaplandırılmasının ardından sistem tüm kredi müşterileri için derecelendirme yapmaktadır. Not skalası minimum