89 88
A&T BANK FAALİYET RAPORU 2012
•
ARAP TÜRK BANKASI ANONIM ŞIRKETI
31 ARALIK 2012 TARIHI İTIBARIYLA HAZIRLANAN KONSOLIDE
OLMAYAN FİNANSAL TABLOLARA İLİŞKİN AÇIKLAMA VE DİPNOTLAR
(Tutarlar aksi belirtilmedikçe Bin Türk Lirası (“TL”) olarak ifade edilmiştir.)
Banka yönetimi kurumsal krediler çerçevesindeki tüm firmaların risk dereceleri ile kredi değerliliğinin tespit edilip
tanımlanması amacıyla müşteri derecelendirme (rating) sistemi oluşturmuştur. “Müşteri Derecelendirme” süreci, müşteri
kredi değerliliğinin önceden belirlenmiş çeşitli “nitel” (firmanın sektördeki konumu, rekabet gücü, müşteri ve tedarikçi portföyü,
bağımsız kuruluşlarca verilen sertifika ve dökümanlar, organizasyonel yapısı, diğer finansal kuruluşlarla ilişkileri gibi) ve “mali”
(cari oran, likidite oranı, karlılık ve borçlanma gibi), faktörlere göre analiz edilmesi işlemidir. Değerlendirme sonucunda elde
edilen nitel ve mali faktör puanlarının ağırlıklandırılması sonucunda elde edilen genel derecelendirme puanına göre firmalara
verilen krediler “Çok İyi Firma (derecelendirme notu: %100-%85), İyi Firma (derecelendirme notu: %84,99-%70), Tatminkar
Firma (derecelendirme notu: %69,99-%60), Orta Firma (derecelendirme notu: %59,99-%50), Zayıf Firma (derecelendirme notu:
%49,99 -%40) ve Çok Zayıf Firma (derecelendirme notu: %39,99-%0)” olarak sınıflandırılmaktadır.
Banka’nın müşteri derecelendirmesine ilişkin olarak nakdi ve gayrinakdi kredilerinin dağılımı aşağıdaki gibidir
31 Aralık 2012
31 Aralık 2011
Çok İyi Firma
%50.82
%52.90
İyi Firma
%27.01
%27.38
Tatminkar Firma
%11.73
%12.09
Orta Firma
%9.03
%5.48
Zayıf Firma
--
%0.87
Çok Zayıf Firma
--
-
Tasfiye
%0.94
%1.02
Takip
%0.03
-
Derecelendirmeyen
%0.44
%0.26
Toplam krediler
%100
%100
*
Yukarıda belirtilen dağılım, bireysel krediler ve bankalarla yapılan kredi işlemlerini içermemektedir.
Muhasebe uygulamasında tahsili geçikmiş ve değer kaybına uğramış unsurların tanımı
Bankalarca Kredilerin ve Diğer Alacakların Niteliklerinin Belirlenmesi ve Bunlar İçin Ayrılacak Karşılıklara İlişkin Usul ve
Esaslar Hakkındaki Yönetmelik’in 4 üncü madde uyarınca, Üçüncü, Dördüncü ve Beşinci Gruplarda sınıflandırılan tüm alacaklar,
tahakkuk ettirilen faizlerin ve borçlu üzerindeki faiz benzeri yüklerin ana paraya ilave edilip edilmediğine veya yeniden finanse
edilip edilmediğine bakılmaksızın değer kaybına uğramış olarak donuk alacak kabul edilmektedir.
Geri ödenmesi kuvvetle muhtemel bulunmakla beraber, mazur görülecek çeşitli nedenlerle anapara veya faiz ödemelerinin
tahsili, vadelerinden veya ödenmesi gereken tarihlerden itibaren otuz günden fazla geciken ancak Üçüncü Grupta
sınıflandırılma için gerekli gecikme süresi koşulunu taşımayan alacaklar tahsili geçikmiş olarak tanımlanmaktadır.
Değer ayarlamaları ve karşılıklara ilişkin yöntem ve yaklaşımlar
Banka yukarıda anlatılan sınıflandırmaları ve unsurlar dikkate alarak krediler veya diğer alacakların; Üçüncü Gruba alındığı
tarihten itibaren en az yüzde yirmisi (%20), Dördüncü Gruba alındığı tarihten itibaren en az yüzde ellisi (%50), Beşinci Gruba
alındığı tarihten itibaren yüzde yüzü (%100) oranında özel karşılık ayırmaktadır.
Banka özel karşılıklara ilave olarak standart nitelikli nakdi kredileri toplamının yüzde biri (%1) ve teminat mektupları, aval ve
kefaletleri ile diğer gayrinakdi kredileri toplamının binde ikisi (%0,2) oranında, yakın izlemedeki nakdi kredileri toplamının yüzde
ikisi (%2) ve teminat mektupları, aval ve kefaletleri ile diğer gayrinakdi kredileri toplamının binde dördü (%0,4) oranında genel
karşılık ayırmaktadır.